Druga strana priče o Crnom petku

Pandemija COVID-19 predstavlja masivan tamni oblak koji se ove godine nadvio nad praznicima. Ako ste šopingholičar, uzbuđenje zbog sniženih cena može vam doneti malo olakšanja.

Evo kako je sve počelo…

Možda vam je već donekle poznata priča o nastanku Crnog petka. Priča ide otprilike ovako: godinama bi kupci zadovoljni ponuđenim popustima preplavili lokalne prodavnice i tržne centre dan posle Dana zahvalnosti, a taj nagli rast potrošnje bio je dovoljan da trgovce uvede u pozitivni bilans za tu godinu. Stoga je petak posle Dana zahvalnosti nazvan „Crni petak“ i postao je nezvanični početak sezone prazničnih kupovina.

Osim što se fraza nije uvek za to koristila. Pre nego što je maloprodaja preuzela Crni petak i dala mu konotaciju koju mi danas poznajemo, imao je malo zlokobnije značenje. Evo pravog razloga zbog kojeg postoji pojam „Crni petak“.

Poreklo crnog petka

Kada danu prethodi „crni“, to je obično pokazatelj da je bio prilično loš dan. Crni petak nije bio izuzetak.

Najranija upotreba fraze “Crni petak” datira iz 1869. godine i nije imala nikakve veze sa božićnom kupovinom. Bio je to dan kada su naglo pale cene zlata i izazvale krah tržišta, čije je posledice američka ekonomija osećala godinama.

Prva pominjanja Crnog petka kakav danas poznajemo datiraju iz 1950-ih godina u Filadelfiji.

Policijska uprava u Filadelfiji koristila je ovaj termin za dan nakon praznika Dana zahvalnosti da se opiše zvanično otvaranje sezone božićne kupovine u centru grada koja je obično donosila velike gužve u saobraćaju i prenatrpane trotoare.

Međutim, lokalna policija nije bila jedina koja se gnušala ovog dana. Uobičajena praksa je ranije bila da se radnici ovog dana javljaju da su bolesni kako bi produžili praznični vikend.

Naime, firme su osećale posledice nedolaska radnika na posao u „petak posle Dana zahvalnosti“. Bile su poluprazne, a svaki zaposleni koji je odsustvovao se javljao da je bolestan.

Pokušaj promene imena

Ne iznenađuje što su trgovci pokušali da promene upotrebu ovako sumornog izraza kao što je „Crni petak“ za dan koji im je to bio najprofitabilniji u godini.

Već 1961. godine, profesionalci za odnose s javnošću pokušali su da promene percepciju javnosti o Crnom petku. U izdanju Public Relations News-a, industrijskog biltena, autor je opisao napore jednog poznatog izvršnog direktora za odnose sa javnošću da promeni naziv sa „Crnog“ u „Veliki“ i proširi i na petak i subotu kako bi učvrstio pozitivnu reputaciju kao dana porodične zabave i kupovine.

Preporučeno je usvajanje pozitivnog pristupa koji će pretvoriti Crni petak i Crnu subotu u Veliki petak i Veliku subotu. Mediji su sarađivali u širenju vesti o lepoti božićno ukrašenog centra Filadelfije, popularnosti „porodičnog izleta“ u robne kuće tokom vikenda za Dan zahvalnosti, povećanom broju parking mesta i upotrebi dodatnih policajaca za garantovanje slobodnog protoka saobraćaja.

Međtim, naziv „Veliki petak“ se nije održao, ali kontinuirani napori da se pozitivna konotacija zavrti oko tog dana su se na kraju isplatilai. Danas većina potrošača Crni petak povezuje sa crnim mastilom na povećanom trgovinskom bilansu koje maloprodaja vidi usled povećane prodaje.

Trgovci se danas malo brinu o poreklu imena, ali su u potpunosti iskoristili njegovo globalno priznanje kao dana u kome profitiraju. Samo onlajn prodaja tokom Crnog petka 2019. dostigla je rekordnih 7,2 milijarde dolara u Americi, što je 14% više u odnosu na prethodnu godinu.

Iako odličan za maloprodaje, crni petak je uvek predstavljao i tamnu stranu američkog konzumerizma. Tokom godina, izbezumljene gomile koje su se takmičile za sniženu robu rezultirale su nasiljem i povredama, uključujući 12 smrtnih slučajeva. Usled epidemije ove godine kupci se verovatno neće toliko baviti kupovinom i obilaženjem prenatrpanih trgovina.

Ako se ipak odlučite za učešće u jednom od najvećih dana kupovine u godini, pokušajte da budete saosećajni sa drugima. Razmislite o tome da ostanete kod kuće i koristite pogodnosti onlajn kupovine iz udobnosti i sigurnosti svog doma. Ako treba da izađete, nosite masku. Najvažnije, ako vam je budžet ove godine ograničen preskočite kupovinu. Na kraju, Crni petak nije veseo praznični prodavac koliko god želi da verujete da jeste.

Podelite