Kako vesti ruše naše zdravlje

Ako vam je čitanje vesti postalo dosadnjikavo, smarajuće ili baš opterećujuće, onda ste idealan kandidat za kvarenje sopstvenog mentalnog pa i fizičkog zdravlja. Ovakva upozorenja dolaze već godinama od strane psihologa i stručnjaka koji alarmiraju sve pogubniji uticaj koji nekontrolisano konzumiranje medijskih sadržaja, prevashodno vesti, ima po savremenog čoveka.

Švajcarski autor poslovnih bestselera Rolf Dobeli, poznat u poslovnoj literaturi kao autor bestselera Umetnost jasnog razmišljanja i Umetnost dobrog života, ukazuje na štetno delovanje vesti tako što delovanje vesti na naše mentalno zdravlje upoređuje sa delovanjem šećera po naše fizičko zdravlje.

“Mediji nam nude ukusne poslastice, ali ne zadovoljavaju našu glad za znanjem. Za razliku od knjiga i utemeljenih članaka, vesti ne mogu da nas zadovolje. Možemo da konzumiramo onoliko vesti koliko želimo, ali nas one, jednako kao slatkiši, neće zasititi. Kao i u slučaju pušenja, ili konzumacije šećera, alkohola i brze hrane, neželjeno dejstvo konzumiranja vesti pojavljuje se tek kasnije” – mišljenje je koje zastupa Dobeli.

U knjizi, koja nosi podnaslov “Manifest za srećniji, spokojniji i mudriji život” Dobeli vodi čitaoce kroz 35 poglavlja na oko 160 stranica zanimljivog štiva u potpunosti posvećenog kritičkoj analizi konzumiranja vesti. Dobeli dosledno i vrlo argumentovano utemeljuje kritičku analizu jer u svakom poglavlju otkriva i pokazuje nov momenat, ugao, temu koja osporava nekritičko čitanje vesti. Dobeli nije protiv medija, on ne kritikuje informativnost, pa čak ni zabavni karakter medijske proizvodnje, on osporava vesti kao žanr, jer smatra da one nemaju informativni potencijal koji nam je potreban i da, poput šećera u organizmu, brzo sagorevaju izazivajući lažni osećaj zadovoljenja potrebe.

Za medijsku pismenost i kritičku potrošnju medijskih sadržaja ova knjiga predstavlja vredan doprinos i korisnu zbirku argumenata o tome zašto bi smo morali da posvetimo mnogo više pažnje onome šta čitamo na stupcima savremenih portala i novina. Ni u medijskoj teoriji, ni u stručnoj literaturi, ovako direktnu “prozivku” vesti kao žanra nismo odavno videli.

Rolf Dobeli, rođen 1966, diplomirao je na Univerzitetu Sent Galen, radio na poslovima direktora raznih podružnica preduzeća Swissair; sa prijateljima je osnovao firmu GetAbstract, koja je danas najveći izdavač na svetu popularne literature iz oblasti privrede.

Podelite